חמש דקות על מיגרנה (וידאו)

מהי מיגרנה? מהם סימניה? מה ההבדל בינה לבין כאבי ראש אחרים? מה אפשרויות הטיפול? סרטון של חמש דקות שמסכם את הנקודות העיקריות.

הסרטון לקוח מתוך תוכנית האירוחה האמריקנית Second Opinion. המנחה משוחח עם רופאה ועם פסיכולוגית, שמציגות את הצדדים השונים של הבעיה ושל הטיפול. אם ההתחלה משעממת אתכם תקפצו ישר ל-2:40.

מדוע חשוב להיזהר מעיתונים

מאז שהבלוג הזה קיים אני נוהג לעקוב אחרי פרסומים הקשורים למיגרנות וכאבי ראש שמגיעים לרשת. נתקלתי בכתבה הזו של מגזין מנטה. מסוג הכתבות שכדאי להיזהר מהן, אם תשאלו אותי.

כותרת הכתבה היא "בראש שקט: הויטמינים והמינרלים למניעת מיגרנה". בשוק תוספי המזון יש הרבה כסף, ואיכשהו יש לי הרגשה שמאחורי היוזמה לפרסם כתבה כזו עומדת אחת החברות המשווקות מוצרים בתחום. השיטה ידועה ומוכרת ולא חדשה: היחצ"נית של החברה שולחת אימייל, עם רעיון ואוסף של עובדות; הכתבת עושה חשבון ורואה שאפשר להרים כתבה תיק-תק כי כבר עשו בשבילה את רוב התחקיר.

במקרה הזה זו לחלוטין ספקולציה שלי – אני לא באמת יודע מה קרה במנטה, ויכול להיות שמי שאשם היא לא הכתבת אלא מי שערך אותה. בכל אופן, כשאני קורא כתבה שממליצה לי איך לטפל בעצמי, והיא נפתחת בשורה של טעויות עובדתיות, זה כשלעצמו כבר עושה לי מיגרנה.

דוגמאות? בבקשה.
להמשיך לקרוא מדוע חשוב להיזהר מעיתונים

תרופה לכאבי הראש: LSD

אל תזדרזו לנסות את זה בבית, אבל מסתבר שכמויות זעירות של LSD יכולות להיות יעילות לטיפול בכאבי ראש. למה? בגלל הסרוטונין.

Times Online הבריטי פרסם ביום חמישי האחרון כתבה מרתקת על הפוטנציאל הטמון בסמים שונים לטיפול במחלות ומצבים בריאותיים. הכתבה מדברת על השימוש בסמים כמו קטאמין, מריחואנה ו-LSD, כשהרעיון בכל המקרים הוא להשתמש בכמויות זעירות.

מעניין במיוחד החלק שעוסק ב-LSD, שמסתבר שהוא יעיל לטיפול בכאב ראש מקבצי (Cluster). מסתבר שבכמות קטנה, שאינה גורמת להזיות, LSD משפיע על מאזן הסרוטונין במוח וגורם להפסקת כאב הראש.

להמשיך לקרוא תרופה לכאבי הראש: LSD

אין כאב ראש שאדיש למסאז'

נשמע פשוט באופן חשוד, אבל זה עובד ואצל הרבה אנשים לא צריך יותר מזה: מסאז', למניעה או להפסקת התקף.

The Herald הקליפורני מקדיש כתבה קצרה אך מאירת עיניים, לממצא שפורסם בירחון International Journal of Neuroscience: עיסוי הגב והצוואר עוזר למניעת מיגרנות.

לחלק מכם זה בוודאי לא חדש, אבל למי שטרם נחשף לעובדה הפשוטה הזו כדאי לדעת: בעיות בעמוד השדרה הם אחד הטריגרים הכי נפוצים למיגרנות. אם אתם חושדים שזה המצב גם אצלכם, אז כדאי לכם להעמיד את העניין למבחן, ויש היום הרבה יותר אפשרויות מאשר פעם לקבל מסאז'ים רפואיים על בסיס קבוע, במחיר שאפשר לעמוד בו (תבדקו בקופת החולים שלכם).

אני יכול להעיד מניסיוני האישי על תוצאות טובות כתוצאה מטיפול בטווינא (מסז' סיני שממנו התפתח גם השיאצו היפני, שמלבד טיפול ישיר בגב עוזר לבעיות רפואיות אחרות). הרבה אנשים מעידים שגם אימון פלדנקייז עזר להם מאד.

גם עיסוי נמרץ בזמן התקף לעיתים קרובות עוזר לעצור או להחליש אותו. כדאי במיוחד להתמקד באזור הכתפיים, בסיס הגולגלת, והחלק העליון של השכמות. יש באזור הזה מספר נקודות שמגיבות למגע ועשויות להפסיק את ההתקף, אם כי זה מאד אישי ולכן תיאלצו לחפש אותן לבד.

התאוששות מטיפול שיניים קשה

כאבי שיניים זה עסק לא נעים, אבל גם התאוששות מטיפול שיניים היא לא נעימה, בייחוד לאנשים שסובלים ממיגרנות. אבל כדברי השיר מהתשדיר: לא נעים – לא נורא.

עברתי אתמול עקירה כירורגית של שן טוחנת. עסק לא סימפטי בכלל, שהיה כרוך בכאבים לא קלים ודי ניטרל אותי. חצי הכוס המלאה היא שקצת יותר מיממה אחרי אני מרגיש טוב בסך-הכל, סובלים מכאב קל יחסית ואין כמעט נפיחות. הדרך למצב הזה דרשה קצת תחכום, לא רק אך גם משום שאני סובל ממיגרנות.

במהלך טיפול שיניים קשה, זה לא נדיר לפתח התקף, במיוחד אם אתם משתייכים לבני המזל שסובלים מכאב ראש מקבצי. המתח הנפשי והמתח בגוף ובשרירי הפנים במהלך הטיפול, עלולים לשמש כטריגרים לכאב הראש. באופן ספציפי, אם אתם סובלים מבעיה בלסת – אפילו קלה יחסית – הזמן הארוך שבו הפה שלכם נשאר פתוח במהלך הטיפול עלול לעודד התקף (שאלו את הרופא אם יש לו "פותחן", מתקן עשוי גומי שיעזור לכם להחזיק את הפה פתוח).

באופן כללי, עדיף לעבור את הטיפול כשאתם רפויים, ואז הוא גם כואב פחות. זה דורש מאמץ פסיכולוגי לא קטן, אבל שווה את המאמץ. בכל מקרה, אם אתם לא מצליחים להירגע מספיק בכוחות עצמכם אז רופא המשפחה יכול לרשום לכם כדור שיעזור בזה (כגון ואבן או לוריוון) או כדור שיעזור להרפיית השרירים (כמו מוסקול).

להמשיך לקרוא התאוששות מטיפול שיניים קשה