כשזה עובד – רפואה משלימה נגד מיגרנה ובכלל

יש לי יחסי אהבה-שנאה עם הרפואה הקונבנציונלית. במשך 25 שנים של כאבי ראש, קיבלתי ממנה לפחות 4 אבחנות שונות והרבה מאד כדורים, אבל לא מענה אמיתי לבעיה ממנה סבלתי. השנים היותר משמעותיות מבחינת ההתמודדות שלי עם המיגרנה, היו אלו בהן למדתי שיטות פשוטות להקל על כאבי הראש בעצמי. באותה הזדמנות, גם למדתי לא לצפות מרופאים בקופת-חולים בישראל ליותר מדי.

ומצד שני – המקור הכי טוב עבורי על מיגרנה מעולם, היה הספר "לחיות עם מיגרנה" של הנוירולוג אוליבר זקס. השכלתי מאד גם ממאמרים – פופולריים ומקצועיים – של המון רופאים אחרים. אני יודע שיש לרפואה הקונבנציונלית הרבה פתרונות, חלקם טובים, להתמודדות עם מיגרנות וכאבי ראש אחרים. פשוט מצער שלא מספיק רופאים בישראל מכירים את הבעיות או הפתרונות.

במילים אחרות – וכאן מסתיים הדיסקליימר – עם כל זה שלמדתי על בשרי כמה מאכזבת הרפואה יכולה להיות, זה לא אומר שכדאי או אפשר להסתדר בלעדיה. פשוט כדאי להפעיל שיקול דעת, לבקש חוות דעת נוספת, ולזכור שגם הרפואה המשלימה מציעה פתרונות, שאצל חלק מהאנשים מאד מוכיחים את עצמם.

להמשיך לקרוא כשזה עובד – רפואה משלימה נגד מיגרנה ובכלל

איזה שיטות אלטרנטיביות משפיעות על מיגרנות?

אני שומע לא מעט את השאלה שבכותרת וכל מיני ווריאציות עליה. אז באמת – שווה לבזבז את הזמן והכסף על כל הדברים הלא מדעיים האלה? האם רפואה משלימה/אלטרנטיבית יכולה להועיל למיגרנות ואם כן, אילו שיטות מומלצות?

אין כמעט יום שבו אני לא נשאל על-ידי מישהו, או מקבל ממישהי המלצה, על טיפול אלטרנטיבי כזה או אחר שעזר, עוזר או צפוי לעזור למיגרנות בכלל ולאלו שלי בפרט.

נדמה לי שאפשר לחלק באופן גס את השואלים לשתי קבוצות. הראשונה – של אנשים שבדרך-כלל לא מטופלים ברפואה משלימה ונוטים להיות סקפטיים לגביה, אבל שוקלים לנסות בעקבות המלצות; השנייה – של אנשים שכבר טופלו בעבר בשיטה כזו או אחרת ומתלבטים מה ייתן להם תוצאות טובות.

שתי השאלות כבדות מדי בשביל פוסט אחד, אז נתחיל מהראשונה.
להמשיך לקרוא איזה שיטות אלטרנטיביות משפיעות על מיגרנות?

מקבצים: שלב הפנדלים

המקבץ הנוכחי התחיל לפני כשלושה שבועות. בהתחלה היו כמה התקפים אקראיים ואז זה קרה: התעוררתי מהשינה עם התקף. מאותו לילה, בכל לילה – התקף. במשך כחמישה-עשר לילות, בזה אחר זה, התעוררתי מהשינה כמעט באותה שעה עם "כאב ראש ההתאבדות" (Suicide Headache, כינוי לכאבי הראש מהסוג הזה).

המקבצים, כמו התקף בודד, נוטים להתחיל במהירות אחרי סימני אזהרה מעטים; הם נחלשים ומסתיימים בהדרגה. בשיא המקבץ, הדיוק בזמני ההתקפים (בהתאם לשעות השינה ומחזורי השינה) פשוט מדהים. הסימן אצלי לכך שהמקבץ מתקרב לסיומו, הוא שתדירות ההתקפים הליליים יורדת מכל לילה לפעם בשני לילות – "יום כן יום לא".

לתקופה הזו אני קורא "שלב הפנדלים". שני גולים רצופים – כלומר, שני לילות רצופים בלי התקף – כבר ממש מבשרים את הסוף. לעומת זאת, אם אחרי לילה בלי התקף מגיע לילה נוסף עם, אז המשחק נמשך.

תכף אני סוגר שבוע כזה, של לילה עם ולילה בלי. אתמול בלילה היה התקף ואחריו, כרגיל – ולמרות שלא היה הקשה ביותר של הזמן האחרון – אני בתפקוד חלקי. עייף, חלש, לא מרוכז, לא רגוע. המורל הפעם, תודה לאל, גבוה יחסית. עדיין, כל העסק הזה מתיש בטירוף. כמו חודש של עבודה מטורפת, רק בלי הפירות של אותה עבודה ובלי אפשרות לקצת חופש אחרי.

טיפ מנצח לכאבי ראש שמתגברים לאורך היום

תציצו בסרטונים האחרים של החברה האלה – הם בסדר.

הטיפ מתייחס באופן ספציפי לכאבי ראש מקבציים (Cluster Headache), אבל נראה כמו משהו שכדאי לנסות עם כל כאב ראש שמתגבר במהלך היום. בהצלחה.

הנזק לכלכלה הישראלית כתוצאה ממיגרנות

הנזק הכלכלי הישיר של המיגרנות הוא אובדן ימי עבודה, ומסתבר שמדובר אצלנו לכארוה בכרבע הנזק מאשר באירופה, למשל. אבל בכל דרך שלא תהפכו את זה – המספרים גדולים בהרבה.

אחד הממצאים בסקר החדש של טלסקר וטבע היה ש-36% מהסובלים ממיגרנה הפסידו בין יום אחד ל-10 ימי עבודה בשנה החולפת, בגלל התקפי מיגרנה (לשם השוואה, בסקר שנערך באירופה נמצא ממוצע של 20 יום לחולה מיגרנה).

מכיוון שלפחות 12-13 אחוז מהאוכלוסייה העובדת בישראל (מונה כשלושה מיליון איש) סובלת ממיגרנות, אפשר לחשב באופן גס ולראות שעל אובדן ימי עבודה בלבד המשק הישראלי מפסיד למעלה מ-200 מיליון שקלים לשנה. זהו, למיטב ידיעתי, הנתון הראשון מסוגו – או על כל פנים אחד הראשונים – בנוגע למשק הישראלי. נזכיר כאן, בהזדמנות זו, הערכות שנוגעות לנזקי המיגרנה לכלכלה האמריקנית אותם כבר הצגתי כאן בעבר:

  • נזקי המיגרנות לכלכלה האמריקנית מוערכים בכ-17 מיליארד דולר לשנה.
  • 14 אחוזים מהסובלים ממיגרנות עוברים 15 התקפים או יותר בחודש.
  • אצל 20 אחוזים מהסובלים המיגרנות נמשכות יומיים או שלושה.

לדעתי הנתונים האמריקניים די שמרניים, ובאופן כללי אני נוטה לחשוב שהנזק הכלכלי האמיתי הוא לא בצורה של אובדן ימי עבודה אלא בנזק לפרודוקטיביות כתוצאה מעייפות וחולשה פיזית, חוסר ריכוז, מצב נפשי רעוע, ותופעות לוואי אחרות מהן סובלים אנשים שיש להם מיגרנות.

אם 14 אחוז מהמיגרנוטים באמריקה סובלים 15 התקפים או יותר בחודש, וכל התקף פוגע למשך יום אחד בפרודוקטיביות שלהם בשיעור של שליש, כבר מדובר על 44 מיליארד דולר. אם הוא מוריד את התפוקה שלהם לחצי במשך יומיים (יום ההתקף והיום שאחריו) כבר מדובר על 132 מיליארד דולר.

בפוסט קודם שפרסמתי כאן הצגתי מספר שלדעתי הוא די ריאלי: 2.5 מיליארד ש"ח נזק לכלכלה הישראלית כתוצאה ממיגרנות. זה לא כולל הוצאה על תרופות וטיפולים, ונזקים עקיפים אחרים.

המיגרנה הורסת את חיי המין של אחד מכל 11 אנשים

מתוצאות סקר חדש, שערכה חברת TNS טלסקר עבור חברת התרופות טבע. עוד מסקנה שעולה מממצאי הסקר: הרבה בורות ביחס למיגרנה גם בקרב אלו שסובלים ממנה.

מוקדם יותר השבוע פורסמו תוצאות של סקר בנושא המודעות למיגרנה, שערכה חברת TNS טלסקר עבור יצרנית התרופות טבע. המשתתפים בסקר: 279 נשאלים בוגרים בגילאים 18 עד 65, שסובלים ממיגרנה בתדירות של לפחות פעם בשלושה חודשים.

הממצאים העיקריים

הסקר ניסה, בין השאר, לבדוק כיצד משפיעות המיגרנות על התפקוד של מי שסובלים מהן. התוצאות שהתקבלו עגומות מאד: 81 אחוזים מהנשאלים אמרו כי המיגרנה פוגעת בתפקודם כהורים וביחסיהם עם בני זוגם. 69% טענו כי היא פוגעת בחיי המין שלהם.

מכיוון שלפחות 12 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים ממיגרנות, אפשר לחשב ולמצוא: אחד מכל 11 אנשים נהנה מחיי מין פחות טובים (אם בכלל) בגלל המיגרנות. לאחד מכל 9 אנשים היא הורסת את חיי המשפחה.
להמשיך לקרוא המיגרנה הורסת את חיי המין של אחד מכל 11 אנשים